Vaak krijgen we na een opdracht mooie compimenten over de kwaliteit van onze dienstverlening. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, maar die kwaliteit kunnen we alleen bieden als de opdrachtgever ons daarbij helpt.

Met licht en geluid zijn oneindig veel dingen mogelijk en heel veel technische middelen beschikbaar. Het is echter onmogelijk om al die techniek altijd mee te nemen, tenzij we met vier enorme vrachtwagens komen en een week de tijd hebben om op te bouwen. Ook word een goede show doorgaans uitvoerig gepland, doorgesproken, voorbereid en gerepeteerd. Natuurijk snappen we dat niet elke opdrachtgever tijd kan vrijmaken voor die voorbereidingen of budget heeft voor vier vrachtwagens vol spullen, maar toch hebben we íets nodig om ons werk goed te kunnen doen.

Wanneer we ergens geboekt worden, sturen we de opdrachtgever altijd een mailtje waarin we vragen om de behoefte van de artiest(en) . Waneer het kan, willen we ook vooraf de muziek van de acts hebben. Daarmee kunnen we dan goede voorbereidingen treffen die anders allemaal op het laatste moment moeten gebeuren, met alle risico’s van dien.
Helaas moeten we soms wel eens “nee” verkopen omdat iets niet blijkt te kunnen, of bijvoorbeeld een meegebrachte USB stick met muziekbestanden niet blijkt te werken. Dat is heel vervelend voor de artiest, maar ook voor ons. En het had met voorbereiding eenvoudig voorkomen kunnen worden.

Om een fijne samenwerking voor iedereen mogelijk te maken, leggen we hier uit wat we minimaal nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen:

  1. Een lijst van optredende artiesten met contactgegevens. Soms hebben we vragen over details en het is dan makkelijk om die rechtstreeks te kunnen stellen. We kunnen aan de slag zodra we deze informatie hebben. Daarom ontvangen we die graag zo vroeg mogelijk.
  2. Muziek voor de acts. We willen heel graag vooraf alle muziek testen, controleren op kwaliteit en alvast op volgorde zetten van het draaiboek. Dat scheelt heel veel uitzoekwerk tijdens de uitvoering en verminderd de kans op fouten of misverstanden. De muziek kan gewoon via WeTransfer naar onze mailbox worden verzonden. Het is fijn als we de muziek uiterlijk vijf dagen van te voren hebben.
  3. Technische wensen zoals microfoons, met of zonder kabel. Handheld of headset. Voor spraak of zang. Als we op tijd weten waaraan behoefte is kunnen we de juiste spullen meenemen. Dat geldt vooral voor zelf meegebrachte apparatuur die op onze set moet worden aangesloten. Het is essentieel dat we daarvoor de goede aansluitingen meebrengen. LET OP! Dit is op het laatste moment niet meer te regelen.
  4. Wanneer wij ook het licht regelen, is het goed om vooraf de wensen op dat gebied kenbaar te maken. Zo kan het bij sommige snaar-instrumenten voorkomen dat rood licht de muzikant “blind” maakt voor bepaalde snaren en het spelen bemoeilijkt. Met name bij magische acts is een lichtplan erg belangrijk. Niet alleen voor de sfeer op het podium, maar ook omdat het publiek nu eenmaal niet alles mag zien.
  5. Vlak voor de show willen we graag even tijd met elke artiest om de laatste zaken door te spreken. Dat kan heel kort zijn maar maakt de samenwerking veel soepeler.